Godło logo_przedszkola_2_

 

 

O nas
Archiwum

 

 

 

 

 

ŚWIĘTA WIELKANOCNE

WIELKANOC      

Wstało dzisiaj słonko

Z twarzą uśmiechniętą

Wielkanoc, Wielkanoc

Przyszło wielkie święto

Fiołki zakwitają

Słychać świergot ptaków

Na świątecznym stole

Wiele dziś przysmaków

W poniedziałek

śmigus - dyngus

Znana oblewanka

Wszystkim jest wesoło

Od samego ranka.   

                         H. Metera

 

WIELKANOC TUŻ, TUŻ

      Wielkanoc jest świętem chrześcijańskim obchodzonym w niedzielę po pierwszej pełni księżyca (czyli pomiędzy 22 marca a 25 kwietnia).

      Święta Wielkanocne są jednym z najważniejszych i najstarszych świąt chrześcijańskich. Upamiętniają Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, są symbolem odradzającego się życia.

Święta Wielkanocne poprzedza Wielki Post. Trwa on 40 dni. Ostatni tydzień zwie się Wielkim Tygodniem, a rozpoczyna się Niedzielą Palmową zwaną również Kwietną. Obchody Niedzieli Palmowej są okazją do przygotowania palemek symbolu zwycięstwa. W Polsce liście palmy zostały zastąpione witkami wierzbowymi, które przyozdabiano kolorowymi wstążkami, zieleniną i kwiatami z bibuły. Wierzono, że poświęcona palma zapewni urodzaj, mleczność krów, zdrowie i dobrobyt gospodarzom.

      Wielki Tydzień upływa pod znakiem przygotowań i oczekiwań Wielkiej Niedzieli,

a każdy dzień ma swoją obrzędowość i odrębne znaczenie dla wiary chrześcijańskiej. Ostatnie trzy doby tego tygodnia: Wielki Czwartek (wieczór), Wielki Piątek, Wielka Sobota

i Niedziela zmartwychwstania znane są jako Triduum Paschalne.

      Wielkanoc to święta, z którymi związana jest prawdopodobnie największa liczba zwyczajów i tradycji, są to min. malowanie jajek (pisanki, kraszanki), święcenie pokarmów, dzielenie się jajkiem, śniadanie wielkanocne, śmigus - dyngus, itp.

      W koszyczku wielkanocnym nie może zabraknąć: baranka - symbolu ofiarnej męki oraz triumfu Chrystusa; chrzanu - symbolu cierpień Pana na krzyżu; jajek - symbolu nowego życia; chleba, który od zawsze był symbolem sytości, dostatku i błogosławieństwa bożego oraz soli symbolizującej czystość, niezmienność i świętość.

      Na wielkanocnym stole nie może zabraknąć koszyczka z pokarmami poświęconymi w Wielką Sobotę. Symbolem tych świąt są też: baranek, wielkanocne palmy, stroiki wykonane z owsa, rzeżuchy i wiosennych kwiatów oraz pisanki. Wszyscy dzielą się jajkiem święconym i składają sobie świąteczne życzenia.

      W niektórych regionach Polski przyjął się zwyczaj obdarowywania dzieci drobnymi upominkami, które „zostawia” dla nich wielkanocny zajączek.

 

 

POLSKIE TRADYCJE WIELKANOCNE

      W Polsce symbolika tradycyjnych zwyczajów wielkanocnych związana jest z odradzającym się na wiosnę życiem.

 

Święconka

      Najpierw do święcenia noszono tylko baranka z chleba, później dokładano kolejno ser, masło, ryby, olej, mięso, ciasto, wino, jajka i inne potrawy. Rodzaj święconych pokarmów był różny w zależności od tradycji ludowych i chrześcijańskiej symboliki produktów, zmieniającej się na przestrzeni wieków. Teraz w zasadzie nie ma znaczenia jakie pokarmy włożymy do koszyka. Ważne jest, żeby było w nim siedem podstawowych: chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto i sól. Koszyk powinien być wykonany z wikliny, słomy lub sosnowych łubów. Jego środek dekoruje się białymi serwetkami, bukszpanem lub gałązkami borówek na znak wielkiej radości.

      Jeżeli gospodarze piekli na Wielkanoc wiele odmian chleba, do koszyka wkładali po kromce każdej z nich. W tradycji chrześcijańskiej jest on najważniejszym z symboli, ponieważ przedstawia ciało Chrystusa. We wszystkich kulturach jest pokarmem niezbędnym do życia.

 

Jajko

      Jajko to znak wszelkiego początku, narodzin i zmartwychwstania. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem i złymi duchami, zapewniało urodzaj w polu i ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Wierzono, że jajko ma magiczne znaczenie, dlatego używano go jako kamienia węgielnego przy budowie nowych domów. Nowo narodzone dzieci myto w wodzie, do której wkładano różne przedmioty mające przynieść szczęście i bogactwo, między innymi również jajo. Skorupki wielkanocnych pisanek kładziono pod drzewa owocowe jako ochrona przed szkodnikami. Wierzono, że wrzucone w płomienie pomogą ugasić pożar. Dotykanie zwierząt jajkiem święconym miało zabezpieczać je przed chorobami. Dawniej wierzono też, że jajka ofiarowywane na Wielkanoc chronią przed złem, zapewniają pomyślność, zdrowie, szczęście w miłości. Pisanki podarowane zakochanym gwarantowały udany związek i pomyślność. Niezwykłe właściwości przypisywano również skorupkom ze święconych jaj. Utarte na proszek

i dosypane do potrawy wzbudzały płomienne uczucie wybranka.

      Aby zwiększyć ich magiczną moc ich skorupki ozdabiano różnymi metodami.

 

      Rodzaje jaj wielkanocnych:

Nazwy jaj wielkanocnych zależą od sposobu ich barwienia:

- Kraszanki - jajka o czerwonej barwie, od staropolskiego słowa „krasić” - barwić, upiększać.

- Malowanki - jajka jednobarwne o innych kolorach.

- Skrobanki - na jednolitym tle kraszanki lub malowanki wyskrobuje się wzorek (np. szpilką).

- Wyklejanki - jajka z naklejonym obrazkiem z listków, sitowia, włóczki itp.

- Nalepianki - jajka ozdobione nalepionymi na skorupkę różnobarwnymi wycinkami

z papieru.

- Pisanki - jajka farbowane, dawniej naturalnymi barwnikami obecnie raczej tymi sklepowymi.

 

Poniedziałek wielkanocny (lany poniedziałek)

      W polskiej tradycji tego dnia polewa się dla żartów wodą inne osoby. Polewanie wodą nawiązuje do dawnych praktyk pogańskich, łączących się z symbolicznym budzeniem się przyrody do życia i co roku odnawialnej zdolności ziemi do rodzenia. Do dziś zwyczaj kropienia wodą święconą pól w poniedziałkowy ranek przez gospodarzy jest spotykany we wsiach na południu Polski.

 

 

Zdrowych, Pogodnych Świąt Wielkanocnych,

pełnych wiary, nadziei i miłości.

Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań

w gronie rodziny oraz wesołego “Alleluja”

życzą wszystkim Dzieciom  i Rodzicom

                                                        Dyrektor i pracownicy przedszkola

 

 

W załącznikach zamieszczamy wielkanocne karty z zadaniami dla dzieci do pobrania.

 

Opracowanie gazetki: A. Czępińska, J. Jesionek na podstawie materiałów dostępnych w Internecie i  pochodzących  ze zbiorów nauczycielek.

 

opis dokumentutypdata

Pisanka - grafomotoryka

pdf29-03-2021[ Pobierz ]
5 096 kB

Świąteczne pisanki

jpg29-03-2021[ Pobierz ]
306 kB
Warsztaty tworzenia palm

Od jutra do piątku w naszym przedszkolu będą odbywały się warsztaty robienia palm wielkanocnych. W związku z tym prosimy o zabezpieczenie zielonych gałązek tui/bukszpanu, bazi oraz drewnianego patyczka o długości ok.50cm. Można również przygotować kolorowe wstążki

 

WIOSNA TUŻ, TUŻ

MARZEC

      Marzec - trzeci miesiąc w roku, według kalendarza gregoriańskiego ma 31 dni.

      Obecna polska nazwa pochodzi od łacińskiej nazwy tego miesiąca - Martius, tj. miesiąc Marsa.

      Staropolska nazwa tego miesiąca to brzezień - pochodząca od brzóz, które zaczynają się odżywać po zimie, co dawniej oznaczało także początek zbiorów oskoły, tj. soku brzozowego. Inna nazwa, obecnie niespotykana, to kazidroga - od słowa kazić, tj. niszczyć, psuć.

      Łacińska nazwa stanowi źródłosłów nazw tego miesiąca dla większości europejskich języków z wyjątkiem części języków słowiańskich:

- białoruskiego сакавік - od soku brzóz,

- chorwackiego ožujak - od łżeć, w odniesieniu do zmiennej pogody,

- czeskiego i ukraińskiego - odpowiednio березень i březen - o tym samym pochodzeniu co staropolska nazwa,

- kaszubskiego strëmiannik - dosłownie strumiennik,

- litewskiego (kovas) i północnych języków ugrofińskich.

     W marcu kończy się zima, a zaczyna wiosna. 21 marca jest pierwszym dniem wiosny.

Tego dnia występuje też równonoc, czyli zjawisko polegające na tym, iż dzień i noc mają taką samą długość.

  


OD WIOSNY DO WIOSNY
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące...
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem...
To wiosna! Wiosna na świecie!

                                H. Zdzitowiecka

 

 

 

POŻEGNANIE ZIMY - POWITANIE WIOSNY

      Ponieważ,  pierwszy dzień wiosny związany jest z końcem zimy i przebudzaniem się przyrody do życia, miał on przez wieki ogromny wpływ na ludzi. Jeszcze z czasów pogańskich pochodzi święto wiosny o nazwie „Jare”. To bogate w obrzędy powitanie wiosny.

 

MARZANNA

      Zwyczaj ten obchodzony do dziś w całej Polsce nazywany jest topieniem lub paleniem kukły słomianej zwanej Marzanną, która jest wyobrażeniem i symbolem zimy, śmierci, wszelkich chorób i zł, a jej niszczenie symbolizuje jej koniec, rodzenie się nowego życia, jest magicznym przywoływaniem wiosny. Ludzie zmęczeni zimą, nie chcąc dłużej czekać na przybycie wiosny starali  się ją przywołać topiąc kukłę Marzanny. Obrzęd topienia zazwyczaj odbywa się 21 marca, w pierwszy dzień wiosny, bądź po prostu w jeden z dni przedwiośnia, kiedy to śnieg już topnieje, a na świecie pojawiają się pierwsze kwiaty. Kukłę zrobioną ze słomy i w zależności od regionu ubiera się w białe płótno albo stroi  w świąteczne ubranie: białą koszulę, gorsecik, spódniczkę, wianek na głowie. Marzannę  obnoszono od domu do domu aby zabrała z niego całe zło, wszelkie choroby, kłopoty i niepowodzenia. Wyniesioną poza miejscowość i palącą się kukłę wrzuca się do wody.

      Ten stary obrzęd topienia Marzanny przetrwał do dziś, często jest modyfikowany (dzisiaj najczęściej Marzannę pali się, np. w ogrodzie przedszkolnym lub szkolnym). Stał się on dziecięcą zabawą urządzaną na powitanie wiosny. 

 

GAIK

      Jest to  zwyczaj w  niektórych regonach Polski  nierozerwalnie związany z  topieniem Marzanny. Tak jak utopienie Marzanny było wygnaniem zimy, tak wprowadzenie gaika do wsi było symbolem przyjścia wiosny, początkiem nowego roku gospodarczego, rozpoczęciem prac na roli. Gaik to gałąź sosny lub jodły przystrojona przez dziewczęta wstążeczkami, świecidełkami, koralikami. Obchodzono z nią wieś, podobnie jak z Marzanną śpiewając piosenki. Z tym, że gaik mogły wnosić tylko dziewczęta. Zwyczaj ten był nazywany również maikiem lub lateczkiem.

 


DBAMY O ZDROWIE WIOSNĄ

      Zmienna pogoda i osłabienie po zimie to czynniki, które sprzyjają wiosennym przeziębieniom. Jak możemy wzmacniać odporność organizmu?

      Właściwa dieta: dobrze odżywiony organizm potrafi się lepiej  bronić. Ważne, żeby była urozmaicona i bogata w wiele składników odżywczych. Nie może zabraknąć w niej chudego mięsa, ryb oraz pełnoziarnistego pieczywa. Zadbajmy o to, aby dziecko spożywało również dużo produktów mlecznych. W jogurtach naturalnych i kefirach znajdują się bowiem żywe kultury bakterii, które regulują pracę układu trawiennego i wzmacniają naturalne mechanizmy obronne organizmu. Nie zapominajmy o jedzeniu warzyw i owoców! Dostarczajmy organizmowi witaminę C którą znajdziemy w kapuście kiszonej, ogórkach, cytrusach, papryce czerwonej i natce pietruszki. Unikajmy  jedzenia zbyt dużej ilości słodyczy - organizm traci wtedy energię na obniżanie poziomu zbędnego cukru. Rezygnujemy z zakupu napojów gazowanych i słodzonych soków na rzecz wody niegazowanej, która pomaga oczyszczać organizm z toksyn i pozwoli uzupełnić niedobory niektórych składników mineralnych.

      Ruch na świeżym powietrzu:  to najlepszy sposób na hartowanie organizmu. Pierwsze promienie wiosennego słońca to doskonała okazja, aby wybrać się z dzieckiem na  spacer lub przejażdżkę rowerową. Ruch na świeżym powietrzu to nie tylko doskonała zabawa, ale też odpowiednie dotlenienie organizmu. Dzięki niemu dziecko przyzwyczaja się do zmiennych warunków pogodowych i rzadziej ulega przeziębieniom. Przy złej pogodzie warto zabrać dziecko na basen. Pływanie poprawia kondycję fizyczną oraz reguluje pracę serca, jest znakomitą formą relaksu, redukuje stres i napięcia, które często są główną przyczyną wielu chorób.

 

WESOŁE MYSZKI NA ZDROWIE

Składniki:

- jajka - 3 sztuki

 - rzodkiewka - 2 sztuki

 - szczypiorek

- sałata

 - pieprz w ziarnach

Wykonanie:

Jajka ugotować na twardo, obrać i przeciąć na pół, wyciąć talarki z rzodkiewki - zrobić z nich uszy myszki, z ziarenek pieprzu zrobić oczka, a ze szczypiorku wąsiki i ogonek. Myszkę ustawiamy na listu sałaty.

Świetna zabawa, aż szkoda je zjadać. Smacznego!

 

 

 

 ZABAWY NIE TYLKO NA WIOSENNE DNI

      Jest wiele sposobów na ciekawe spędzenie czasu, które przyniosą wiele radości zarówno dzieciom, jak i rodzicom. Dadzą możliwość ciekawej rozrywki, wzmocnią więzi między dziećmi i rodzicami, dostarczą wielu niezapomnianych chwil, a przy tym rozwijają różne umiejętności dzieci.

Oto kilka przykładów takich zabaw:
5 zabaw ruchowych:
TOR PRZESZKÓD
- Do tej zabawy przydadzą się wielkie poduchy, tekturowe pudła,
stoliki, pod którymi można się przeciskać. Zabawa polega na przeciskaniu się i lawirowaniu między przeszkodami.
LISIE OGONKI - Uczestnicy dostają ogonki z kawałka sznurka albo tasiemki i przeplatają je przez tylną szlufkę w spodniach lub zatykają za pasek. Należy biegać i zebrać jak najwięcej ogonków. Aby wygrać, trzeba zachować swój ogonek.
ZAPASY NA DYWANIE - Zasadą tej zabawy jest wypchnięcie przeciwnika poza dywan. W czasie zapasów dziecko doświadcza poczucia siły, a to pomaga mu czuć się pewniej.
DOMOWY FITNESS - Wypowiadamy magiczną formułę „To jest taka gra, rób dokładnie to, co ja” i wymyślamy ćwiczenie. Pozostałe osoby naśladują je. Trzylatkowi trzeba czasem podpowiedzieć, np. „skaczemy”, „robimy pajacyki” itp.
KELNERZY NA START - Przerzucamy ściereczkę przez jedną rękę, a w drugą chwytamy plastikowy talerz napełniony piłeczkami pingpongowymi lub nadmuchanymi do połowy balonami. Kelner musi donieść „potrawę” jak najszybciej do stolika. Podczas tej zabawy dziecko ćwiczy równowagę.
5 zabaw umysłowych:
PRAWDA CZY FAŁSZ? - Zabawa polega na wymyślaniu absurdalnych twierdzeń, np. „ Koty szczekają - prawda czy fałsz?”, „ Krowy piją mleko - prawda czy fałsz?” na przemian z prawdziwymi i proszeniu dziecka, aby korygowało błędy.
ZABAWA W LITERKI - Wymyślamy jak najwięcej słów na określoną literę. Taka zabawa rozszerza słownictwo dziecka i przygotowuje go do nauki pisania.
Z CZEGO SKŁADA SIĘ …? - Staramy się przypomnieć sobie jak najwięcej elementów, z których składa się jakiś przedmiot, np. szafa, dom, samochód. Tego typu zabawy ćwiczą myślenie analityczne, pomagają rozdzielić w myślach całość na mniejsze części.
KTO PIERWSZY ZOBACZY…? - Podczas spaceru ćwiczymy spostrzegawczość, bawiąc się w zabawę „Kto pierwszy zobaczy, np. psa, małego chłopca, panią w kapeluszu itp.”. Dzięki tej zabawie dziecko uczy się obserwować otoczenie i zwracać uwagę na szczegóły.
WIDZĘ MOIM OKIEM SZPIEGA - Wybieramy przedmiot znajdujący się w pobliżu i opisujemy go dziecku tak, aby umiał zgadnąć, co mamy na myśli. Dzięki tej zabawie dziecko uczy się spostrzegawczości i klasyfikowania rzeczy.

 

 

 

W załącznikach zamieszczamy wiosenne karty z zadaniami dla dzieci do pobrania.

 

Opracowanie gazetki: A. Czępińska, J. Jesionek na podstawie materiałów dostępnych w Internecie i  pochodzących  ze zbiorów nauczycielek.

 

opis dokumentutypdata

Bocian - labirynt

pdf18-03-2021[ Pobierz ]
96 kB

Motyl - grafomotoryka

pdf18-03-2021[ Pobierz ]
33 kB

Ogrodnik - sudoku

pdf18-03-2021[ Pobierz ]
497 kB

Pani Wiosna - kolorowanka

pdf18-03-2021[ Pobierz ]
194 kB

Parasol - kolorowanka

pdf18-03-2021[ Pobierz ]
38 kB
Serduszka dla Ninki

Drodzy Rodzice

Serduszka ‘Dar serca dla Ninki” wykonane przez dzieci ze wszystkich grup będzie można zakupić jeszcze przez tydzień ( do piątku 19.03) Osoby zainteresowane proszę o kontakt ze mną. Znajdą mnie Państwo w sali grupy pierwszej w poniedziałek i w czwartek w godzinach popołudniowych a we wtorek, środę i piątek w godzinach porannych.

Aneta Cierkoń

Akcja serduszka dla Ninki

Serduszka : Dar serca dla Ninki wykonane przez dzieci z grupy I   oraz serduszka wykonane przez dzieci z innych grup  będzie można zakupić w czwartek 11.03. w godz. 14.00- 15.30 przed wejściem do przedszkola

( jeśli nie mogą Państwo zakupić serduszka w tym terminie, a chcieliby Państwo wspomóc naszą akcję proszę o kontakt ze mną)

                                                                          Aneta Cierkoń

 

WARSZTATY PLASTYCZNE "DAR SERCA DLA NINKI"

 

DRODZY RODZICE

 

 

 

Warsztaty plastyczne pod hasłem Dar serca dla Ninki powoli dobiegają końca.

 

Serca – cegiełki w większości grup są już gotowe.

 

Informujemy, że Rodzice mają możliwość wzięcia udziału w akcji charytatywnej, polegającej na wykupieniu serca – cegiełki, wykonanej przez swoje dziecko, za kwotę minimalną 8zł.

 

Podana kwota jest kwotą minimalną, niezbędną do wykupienia serca – cegiełki, lecz to Państwo decydujecie, jaką kwotą chcielibyście wesprzeć akcję.

 

Udział w akcji jest dobrowolny, wykupienie serca – cegiełki nie jest koniecznością.

 

Całkowity dochód z akcji zostanie przekazany na konto małej Ninki, walczącej

 

z chorobą SMA.

 

 

 

Jednocześnie informujemy, że materiały plastyczne użyte podczas warsztatów

 

nie pochodzą z wpłacanych przez Państwa składek na wyprawkę plastyczną.

 

Warsztaty zostały w całości sfinansowane przez organizatora akcji.

 

 

 

Możliwość wykupienia serc – cegiełek nastąpi w następujących terminach,

 

w godzinach odbioru dzieci z przedszkola:

 

4 marca – czwartek, w godz. 13:30 – 15:30 – grupy III i V

 

5 marca – piątek, w godz. 13:30 – 15:30 – grupa IV

 

 

Osoby odbierające dzieci w tych dniach w późniejszych godzinach, proszone są o poinformowanie osoby wydającej dziecko o chęci zakup serca (wówczas zakup będzie umożliwiony).

 

 

Sprzedaż serc dla grup: I, II oraz VI, nastąpi w dniach pomiędzy

 

8-12 marca.

 

O dokładnym terminie poinformujemy Państwa niezwłocznie,

 

po uzgodnieniu go z przedstawicielami grup.

 

 

 

Serca – cegiełki oraz puszka, do której wrzucane będą pieniądze, znajdować się będą przed budynkiem przedszkola, a sprzedaż serc koordynowali będą zadeklarowani Rodzice.

 

 

 

Chętnych Rodziców, dysponujących w wyżej wymienionych dniach

 

i godzinach odrobiną wolnego czasu, bardzo prosimy o pomoc przy organizacji sprzedaży serc – cegiełek.

 

Prosimy o zgłoszenie chęci udzielenia takiej pomocy koordynatorowi akcji,

 

pod nr tel. 661699188.

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice!!!

 

Nasze przedszkole postanowiło przyłączyć się do akcji pomocy małej Nince, która walczy

z chorobą SMA.

W tym celu rozpoczynamy warsztaty plastyczne dla dzieci pod hasłem

DAR SERCA DLA NINKI.

Podczas warsztatów dzieci wykonają serca z masy solnej oraz poznają nową technikę zdobienia decoupage,

którą wykorzystają do dekoracji serc.

W czasie trwania warsztatów powstaną więc serca-cegiełki wykonane przez dzieci.

Po zakończeniu warsztatów każdy rodzic będzie miał możliwość zakupu serca wykonanego przez swoje dziecko.

Całkowity dochód z akcji przeznaczony zostanie na konto Ninki.

Z uwagi na wieloetapowość techniki decoupage, warsztaty odbędą się kilkakrotnie, w poszczególnych grupach.

Będą prowadzone w godzinach pobytu dzieci

w przedszkolu.

W grupach: II, III, IV, V i VI warsztaty poprowadzi Katarzyna Lewandowska, natomiast w grupie I przeprowadzi je Aneta Skoczylas-Cierkoń.

Informacja o możliwości i sposobie zakupu serc-cegiełek zostanie podana po zakończeniu warsztatów.

Serdecznie zapraszamy do udziału w akcji.

 

                                                                                       Koordynator akcji

                                                                                      Katarzyna Lewandowska

 

 

 

 

 

WARSZTATY WE WSZYSTKICH GRUPACH JUŻ ROZPOCZĘTE !!!

 

Podczas warsztatów panuje ogromny "twórczy bałagan", a co za tym idzie mnóstwo kreatywności, twórczej ekspresji oraz przede wszystkim wiele radości. Dzieci poznają nową, bardzo zaskakującą technikę zdobienia ( bowiem nagle, na ich oczach biała farba ulega popękaniu ), ale też technikę uczącą cierpliwości, kształcącą umiejętność skupienia uwagi i wyrabiającą delikatność ruchów dłoni (wymaga tego ostatni - przez wszystkie dzieci wyczekiwany etap, którym jest naklejanie serwetkowych motywów). Ogromną radość daje też dzieciom świadomość, że ich praca przyniesie pomoc choremu dziecku.

W niektórych grupach etap ostatni został już pokonany, pozostaje więc obserwacja pracy kolegów i koleżanek. Jeszcze tylko ozdobna zawieszka i serca - cegiełki będą gotowe.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z odbywających się warsztatów.

 

   

 

   

 

               

 

         

 

   

 

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

A oto pierwsze wytwory pracy dzieci powstałe podczas warsztatów:

 

   

 

    

 

    

 

    

 

    

 

   

 

     

ZABAWA KARNAWAŁOWA 2021

      Dnia 11 lutego 2021 r. (czwartek) w naszym przedszkolu w każdej grupie odbędzie się zabawa karnawałowa.

      Prosimy Rodziców o przygotowanie strojów karnawałowych dla dzieci.

      Serdecznie zapraszamy wszystkich przedszkolaków do wspólnej zabawy w grupach.

 

 

  

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

BABCIA I DZIADEK SĄ JAK SŁOŃCE.

ROZJAŚNIAJĄ MÓJ DZIEŃ I POMAGAJĄ MI LEPIEJ WIDZIEĆ

         

        Mimo, że styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodu, są takie dwa dni, jedyne dwa w roku, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu - jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. 

Każdy człowiek w swoim życiu pełni rozmaite role społeczne. Najważniejsze z nich realizuje w rodzinie. Jedną z nich jest rola babci lub dziadka. To oni pomagają swoim dzieciom w nowej roli bycia rodzicami, pozwalając im przejść przez ten nieznany etap. To właśnie im, z pełnym zaufaniem rodzice mogą powierzyć swoje dziecko, bez obaw o jego bezpieczeństwo. Dziadkowie mają okazję cieszyć się o wiele bardziej „swobodną“ relacją z wnukami, gdyż to nie na nich spoczywa odpowiedzialność za ich wychowanie. Babcia z dziadkiem służą pomocą, ale odpowiedzialni są rodzice. Jeżeli dorośli nie będą sobie wchodzić w drogę ani wyrażać sprzecznych opinii, cała rodzina odczuje tego korzyści. Dziadkowie powinni rozumieć, że dziecko nie należy do nich. Oni już wychowali własne dzieci. Jeśli w kwestii wychowania mają inne niż rodzice zdanie, to nie powinni dyskutować na ten temat w obecności dziecka. To, jaki będzie charakter kontaktów dziadkowie – wnuki zależy w głównej mierze od dziadków, od tego jak będą chcieli je kształtować, jak pojmują swoją rolę w rodzinie i jak będą chcieli ją pełnić. Dużo zależy jednak także od ich dzieci, czy pozwolą na kontakty dziecka z dziadkami i czy będą potrafili widzieć w nich pozytywne aspekty.

       W ostatnich dziesięcioleciach życie dziadków uległo znaczącej przemianie. Często są jeszcze aktywni zawodowo, rozwijają swoje zainteresowania. Jednak ich obecność w życiu rodziny zapewnia nie tylko poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i miłości, ale stanowi dopełnienie obrazu rodziny, w której buduje się osobowość dziecka. Oni są osobami, które najlepiej w rodzinie rozumieją znaczenie upływu czasu, mają całe mnóstwo cierpliwości i gotowych, sprawdzonych sposobów na radzenie sobie z trudnościami. Dzieciom niezmiernie podoba się, gdy babcia lub dziadek opowiadają historie z czasów, kiedy byli mali. Mogą także dowiedzieć się jacy w dzieciństwie byli ich rodzice, co lubili robić, czy też psocili, itp. Dla wnuków babcia z dziadkiem są często wspaniałymi towarzyszami zabaw, cierpliwymi słuchaczami, powiernikami tajemnic, pocieszycielami, wzorami do naśladowania. Relacja z wnukami jest wyjątkowa, dziadkowie, dzięki zebranym w ciągu życia doświadczeniom, służą dzieciom nie tylko opieką, ale przede wszystkim są źródłem mądrości, przekazicielami tradycji. Dziecko poprzez obserwację zachowania swoich rodziców względem ich rodziców uczy się szacunku wobec ojca i matki, sposobów okazywania uczuć starszym od siebie, pomagania i wspierania, poznaje rodzinne tradycje, sposoby obchodzenia rodzinnych uroczystości.

 

W co bawić się z wnukami - przedszkolakami?

1. Dyskoteka

    Włączamy swoją ulubioną muzykę i zachęcamy wnuki do tańca. Dzieci mogą zaproponować

    także swój ulubiony utwór i ułożyć do niego układ taneczny, w którym babcia lub dziadek

    również będą uczestniczyć.

2. Zgadnij, co widzę

    Babcia lub dziadek mówi "moje oczy widzą coś zielonego ..." i opisują dalej przedmiot lub obiekt,

    na który patrzą, a wnuki zgadują. Później następuje zamiana ról.

3. Odgadywanie zwierząt

    Dziadkowie naśladują zwierzę, a wnuki mają odgadnąć jego nazwę.

4. Układanie według wzoru. 

    Babcia lub dziadek układa z koralików, nakrętek, sznurków, itp. wzór.

    Zadaniem wnuka jest odwzorowanie go.

5. Masażyki

    Babcia lub dziadek rysuje palcem na plecach wnuka figury geometryczne, przedmioty, itp.

    Dziecko odgaduje, co dorosły narysował.

6. Której zabawki brakuje?

    Kładziemy przed dzieckiem w jednej linii kilka przedmiotów. Dajemy chwilę na przyjrzenie się.

    Dziecko odwraca się, a babcia lub dziadek zabiera jakiś przedmiot. Zadaniem wnuka jest odgadnąć,

    który przedmiot został schowany. 

7. Zagrajcie w warcaby, chińczyka lub inną planszówkę.

8. Rysujemy w powietrzu różne obiekty, np. dom, gwiazdka lub figury geometryczne.

 

Polecam portal dla super babci i super dziadka  https://edziadkowie.pl

Znajdują się tam propozycje zabaw z wnukami, ciekawe artykuły do poczytania (również na temat rozwoju dziecka, trudności występujących na każdym z etapów i sposobów ich przezwyciężania), przepisy, a także informacje z zakresu prawa i finansów.

 

opracowanie: W. Rejmak

 

Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA

ŻYCZYMY MOC RADOŚCI Z WNUCZĄT,

ABY ZDROWIE DOPISYWAŁO I TROSK UBYWAŁO.

 

Gminny Przegląd Kolęd i Pastorałek Nałęczów, 2021 Edycja online