Godło logo_przedszkola_2_
Menu główne
O nas
Archiwum
Grupy w roku 2013/2014

Gimnastyka korekcyjna

 

                  

                                                                    

 

 

Do zajęć z gimnastyki korekcyjnej kwalifikowane są dzieci na wniosek nauczyciela lub rodzica (wymagane zaświadczenia od lekarza ortopedy). Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu w grupach 5- osobowych.

 

 

 

 

     

 

 

 

 

Materiał programowy zajęć korekcyjnych:

 

  • Ćwiczenia ogólnorozwojowe
  • Ćwiczenia specjalne
  • Ćwiczenia elongacyjne
  • Ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Ćwiczenia Klappa

Cele:

 

  • Wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka
  • Ćwiczenia motoryki dużej
  • Usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów, kontroli nad własnym ciałem
  • Kształtowanie świadomości i stałej uwagi na utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała w trakcie ćwiczeń i wszelkich codziennych czynności
  • Zwiększenie wydolności układu oddechowego
  • Wzmacnianie mięśni posturalnych- ćwiczenia Klappa.
  • Ćwiczenia równoważne
  • Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy ( odpowiedzialnych za utrzymywanie

W postępowaniu korekcyjnym zasadniczą rolę odgrywają ćwiczenia, dzięki którym uzyskujemy: zwiększenie ruchomości w stawach, wyrobienie tzw. gorsetu mięśniowego i wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała

      Wykorzystując różne rodzaje i formy ruchu- ćwiczenia kształtujące, gry

i zabawy- oddziałujemy na narząd ruchu, narządy wewnętrzne, wydolność układu oddechowego i sercowo- naczyniowego.

  

    Ważnym czynnikiem postępowania korekcyjnego jest właściwa organizacja warunków życia, przestrzeganie zasad higieny zabawy i wypoczynku, żywienia oraz ogólna ruchliwość dziecka ( należy zwrócić uwagę czy dziecko ma wystarczająco dużo czasu na aktywność ruchową w czasie dnia). Do realizacji programu muszą się zatem włączyć również rodzice. Zachęcam zatem rodziców do południowych  zabaw z dziećmi na placach zabaw, jazdy na rowerze- czynnego spędzania czasu ze swoim dzieckiem.  Program postępowania korekcyjnego ma na celu likwidację błędów postawy (czy wad postawy) lub zahamowanie jej dalszego rozwoju. Proces wyrównywania jest przeważnie długotrwały, dlatego stale musimy podtrzymywać u dziecka motywację do czynnego udziału w zajęciach, aktywnego trybu życia. Ważne jest więc to, aby dziecko systematycznie uczęszczało na  zajęcia gimnastyki korekcyjnej, aktywnie spędzało czas wolny.

 

Metody pracy: zabawowo- naśladowcza, zadaniowa ścisła, tory przeszkód,        stacyjna

 

Zajęcia prowadzi nauczyciel gimnastyki korekcyjnej : Ewa Jaremek

 

 

Poradnictwo :

 

Kształtowanie się krzywizn kręgosłupa:

 

Poszczególne etapy pionizacji:

I  w 3-4 miesiącu niemowlę unosi głowę i tułów z oparciem na rękach

II   około 5 miesiąca dziecko może siedzieć podtrzymywane, swobodne siedzenie kształtuje się około 7-9 miesiącem życia

III   około 9 miesiąca dziecko wykazuje umiejętność stania z oparciem, a w 10-12 miesiącu- samodzielnego stania

 

Przybranie pionowej postawy przez dziecko wywołuje dalsze konsekwencje w funkcji organizmu i w statyce. Równocześnie na słabe powłoki brzuszne zaczyna działać ciężar narządów jamy brzusznej, co powoduje uwypuklenie brzucha. Związki te jak również krzywizny kręgosłupa początkowo nie są stałe. Ich względna stabilizacja następuje od około 3 roku życia, ale znaczny wzrost tułowia przy słabych mięśniach utrzymujących kręgosłup powoduje ciągłą modyfikację krzywizn. O ukształtowaniu się przedniotylnego wygięcia kręgosłupa ,a w tym również typu postawy dziecka, można mówić dopiero w wieku ok. 7 lat

 

 

Rozwój kończyn dolnych i stóp w wieku przedszkolnym:

 

Ukształtowanie szpotawe utrzymuje się do ok. 3 roku życia, po czym przechodzi w fizjologiczna koślawość ( 4,5 rok życia). Proste kończyny dolne występują u dzieci w 7 roku życia. W wieku 3-4 lat powinna zaznaczyć się wklęsłość podeszwowej części stopy, a w 6 roku życia oba łuki konstrukcji stopy powinny być już wyraźne ( dalszy szybki ich rozwój następuje do ok. 8 roku życia).

 

Poradnictwo :

 Kolana koślawe:

 

W przypadku koślawości niewielkiego stopnia stosuje się ćwiczenia korekcyjne:

 

 

Zalecenia i przeciwskazania:

 

1. Dążymy do odciążenia stawów kolanowych

  • Przy istniejącej nadwadze staramy się o jej zmniejszenie
  • W czasie dnia wyłączenie- możliwie w największym stopniu pozycji stojącej
  • Unikanie pozycji rozkrocznej podczas ćwiczeń oraz siadu na piętach ze stopami i podudziami na zewnątrz
  • Przeciwdziałanie istniejącemu płaskostopiu
  • Wzmacnianie głowy przyśrodkowej mięśnia czworogłowego, mięśnia krawieckiego, smukłego, półścięgnistego, półbłoniastego i pasma biodrowo- piszczelowego. Ważną rolę odgrywa nauka poprawnego stania i chodu
  • Zaleca się pływanie

 

 

Przykłady ćwiczeń:

 

  • Pw. siad prosty, ruch- napinanie mięśnia czworogłowego- próba maksymalnej korekcji osi kończyn
  • p. w siad głęboki na krześle, podudzia zbliżone do siebie, poduszeczka pomiędzy kolanami, ruch- pełny wyprost NN ze zgięciem grzbietowym stopy, na stopach oparte obciążenie np. piłka lekarska 1 kg.
  • p.w siad o nogach ugiętych z kolanami rozchylonymi na zewnątrz. Podeszwy stóp stykają się ze sobą, dłonie obejmują grzbiet stóp, ruch- rozpieranie kolan łokciami rozsuwanymi na zewnątrz, niewielkim opadem tułowia w przód
  • p.w leżenie tyłem NN w rozkroku, współćwiczący staje w rozkroku tak, aby jego kończyny dolne były po stronie zewnętrznej, ruch- próba powiększenia rozkroku przez ćwiczącego ( ćwiczenia oporowe- redresja czynna)
  • siad skrzyżny RR na karku lub w bok, ruch- przejście do stania bez pomocy rąk

 

 

 

                 

 

( Informacje  zawarte w poradnictwie opracowano na podstawie książki: T. Kasperczyk „Wady postawy ciała”)      

                 

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )