Wrzesień
"Tęskniliśmy za przedszkolem i nowymi kolegami...." - tak po wakacjach przywitały nas słowa nowej piosenki. Do naszej grupy dołączyli nowi koledzy i nowe koleżanki . Powitaliśmy nasze panie , poznaliśmy nowa salę, kąciki do zabaw. Szybko zaprzyjaźniliśmy się z nowymi przedszkolakami. W naszej grupie są dzieci, które mają 4 lata ( 10 chłopców i 15 dziewczynek). Odbyły się pierwsze uroczystości: Dzień Przedszkolaka i urodziny Zosi i Roksany. Było wesoło.Wiemy, że czeka nas jeszcze mnóstwo przygód, niespodzianek, zabawy
no i nauki.
Wrzesień
Tematyka kompleksowa:
- Witamy przedszkole
- Minęły wakacje
- Między nami przedszkolakami
- Bezpieczna droga do przedszkola
- Jesień w sadzie i w ogrodzie
Dziękuję:
P. Sylwii za pozyskanie sponsora
dzięki, któremu nasza grupa otrzymała profesjonalny sprzęt do odtwarzania płyt CD i innych nośników.
Październik
Tematyka kompleksowa:
1.Jesień w lesie (05-09.10)
2.Przedszkole dawniej i dziś (12- 16.10)
3.Park w jesiennej krasie (19-23.10)
4. Pamiętamy o naszym Patronie- Adamie Żeromskim (26- 30.10)
Zadania:
- Wdrążanie do przestrzegania podczas spacerów, wycieczek do parku
i lasu zasad pieszego ruchu drogowego
- Wyrabianie umiejętności zgodnego współżycia w grupie
- Zapoznanie z wyglądem dawnego przedszkola- Ochronki.
- Stworzenie okazji do odczuwania zmian zachodzących w przyrodzie w zależności od czynników atmosferycznych i działań człowieka. Ćwiczenia w poprawnym nazywaniu drzew po wyglądzie liści , owocach. Zapoznanie z wyglądem, sposobem życia wybranych zwierząt żyjących w lesie i w parku.
- Stworzenie sytuacji dydaktycznej do utworzenia „kącika przyrody”, poprawnego segregowania liści ze względy na kolor, wielkość i kształt, przeliczania w zakresie dostępnym dziecku
- Stworzenie sytuacji dydaktycznej do przypomnienia wiadomości na temat rodziny Żeromskich, i ich związków z Przedszkolem w Nałęczowie. Odwiedzenie grobów : Oktawii Żeromskiej, E. Szelburg- Zarembiny, Mauzoleum Adama Żeromskiego
- Wprowadzenie napisów do globalnego czytania ; park, las, dzielenie wyrazów o prostej budowie fonetycznej na sylaby
10. Nauka piosenek: „ Jedno jest przedszkole w Nałęczowie, „Na polanie
w lesie”, „Kasztankowa gra”. Poznanie instrumentów perkusyjnych po
wyglądzie i ich brzmieniu.
11. Rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
pędzlem, zachęcanie do rysowania , malowania.
13.Ćwiczenia motoryki dużej, zachęcanie do swobodnej aktywności ruchowej
na świeżym powietrzu.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy
plastyczne.
8. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
9. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
10. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
11.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną.
12.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Listopad
Tematyka kompleksowa:
1. Spotkanie z panem tygodniem (02-06)
2. Polska- nasza ojczyzna ( 9-13)
3. Przygotowania ludzi i zwierząt do zimy (16-20)
4. Pod jesiennym parasolem (23 -27)
5. Andrzejki (30.11)
Zadania:
1. Rozwijanie zainteresowań własnym krajem, poznanie symboli narodowych i ich znaczenie ( godło, flaga, hymn narodowy). Zapoznanie z legendą „ O Lechu, Czechu i Rusie”.
2. Stwarzanie sytuacji dydaktycznej do bezpośredniego kontaktu z przyrodą, prowadzenie obserwacji zjawisk atmosferycznych występujących w okresie późnej jesieni.
3. Poszerzenie wiedzy na temat sposobów przygotowania się ludzi do okresu zimowego ( ocieplanie mieszkań, przygotowanie i noszenie ciepłych ubrań , gromadzenie zapasów żywności)
4. Zapoznanie dzieci ze sposobami przygotowania się zwierząt leśnych do zimy ( zmiany w wyglądzie, gromadzenie zapasów, zapadanie w sen zimowy)
5. Obchody Święta pluszowego misia- rozwijanie wrażliwości empatycznej.
6. Zapoznanie dzieci z tradycją obchodzenia „ Andrzejek”, zapoznanie z wybranymi wróżbami.
7. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprawnie pod względem gramatycznym, fleksyjnym
8. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Różnicowanie lewej i prawej strony ciała. Wyznaczanie kierunków w przestrzeni . Utrwalenie znajomości figur geometrycznych. Ćwiczenia w liczeniu. Zapoznanie z nazwami dni tygodnia.
9. Doskonalenie czynności samoobsługowych ( mycie zębów, ubieranie się, sznurowanie butów, posługiwanie się sztućcami, pełnienie roli dyżurnego- nakrywanie do stołu
10. Inspirowanie dzieci do działalności plastycznej poprzez literaturę utwory muzyczne oraz przeżycia dzieci. Poszerzenie doświadczeń plastycznych dzieci poprzez wprowadzenie nowych technik.
11. Nauka nowych piosenek: „ Listopadowa piosenka”, „Jeż” zabawy muzyczne- tworzenie jesiennej muzyki.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy
plastyczne.
8. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
9. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
10. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
11.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną.
12.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Grudzień:
Tematyka kompleksowa:
- W oczekiwaniu na Mikołaja
- Pomagamy ptakom
- Gwiazdko, gwiazdko na Ciebie czekamy
- Święta Bożego Narodzenia
Ważne wydarzenia:
- Jasełka
- Imieniny Patrona Przedszkola
- Kiermasz ciast
Styczeń:
Tematyka kompleksowa:
- Czas i rytmy- kalendarz i zegar
- W królestwie zimy
- Dzień Babci i Dziadzia
- Zabawy i sporty zimowe
podstawa programowa j/w
Ważne wydarzenia:
- Dzień Babci i Dziadzia
- Przegląd Kolęd i Pastorałek w NOK
Luty
Tematyka kompleksowa:
- W królestwie zimy
- Bal karnawałowy
- Kolory zimy
Ważne wydarzenia:
- Bal karnawałowy
- Walentynki
marzec
Tematyka kompleksowa:
1. Dbamy o czystość i zdrowie ( 01.03- 04.03)
2. Zielony kącik w sali ( 07.03- 11.03)
3. Wiosną wszystko budzi się do życia ( 14.03-22.03)
4. Tradycje Świąt Wielkanocnych ( 23.03- 31.03)
Zadania:
1. Rozumienie znaczenia zabiegów higienicznych dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Nabywanie większej sprawności i samodzielności w ubieraniu się , myciu, czyszczeniu zębów. Poznanie skutków niewłaściwego ubierania się w stosunku do pogody. Podkreślenie znaczenia właściwego odżywiania się i ćwiczeń dla zdrowia i rozwoju dzieci.
2. Poznawanie etapów wzrostu roślin cebulowych i wysiewanych z nasion. Obserwowanie i gromadzenie doświadczeń w trakcie wysiewu, sadzenia i pielęgnowania roślin w kąciku przyrody. Ukazanie roli wody w życiu roślin i zwierząt.
3. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmieniającą się aurą. Określanie zjawisk atmosferycznych ( śnieg, deszcz ze śniegiem, grad, wiatr). Zwrócenie uwagi na niestałość marcowej aury.
4. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, logicznego myślenia i wyobraźni twórczej.
5. Usprawnianie narządów mowy poprzez naśladowanie odgłosów z najbliższego otoczenia.
6. Poznanie tradycji, obrzędów związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych.
7. Poszerzenie doświadczeń plastycznych, posługiwanie się wiosenna paleta barw.
8. Kształtowanie umiejętności przeliczania, segregowania i klasyfikowania , orientacji w schemacie własnego ciała. Utrwalenie znajomości dni tygodnia, pór roku . Dostrzeganie regularności w układach rytmicznych
9. Doskonalenie motoryki dużej, ćwiczenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
10.Nauka piosenek: „ Mydło” „ Maszeruje wiosna”, i innych o tematyce wielkanocnej. Przypomnienie piosenki „Wielkanocna kłótnia”
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy
plastyczne.
8. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
9. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
10. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
11.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną.
12.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Ważne wydarzenia:
- Powitanie wiosny
- Wycieczka do Banku Spółdzielczego w Nałęczowie
- Dzień Kobiet
- Zajęcia otwarte dla Rodziców :"Wielkanocna przygoda"
Kwiecień
Zamierzenia opiekuńczo- wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc kwiecień
Gr. IV
Tematyka kompleksowa:
1. Kwiecień- plecień ( 1-8.04)
2. Co kryje teatr? (11-15.04)
3. Dbajmy o przyrodę (18-22.04)
4. Symbole narodowe ( 25.-29.04)
Zadania:
1. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do obserwowania zmian w przyrodzie, określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych. Zwrócenie uwagi na niestałość kwietniowej aury, przypomnienie przysłowia: „Kwiecień, plecień…”
2. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w „zielonym kąciku”, nazywanie części roślin
3. Poszerzanie zainteresowań otaczającym światem, rozpoznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt
4. Doskonalenie wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym i fleksyjnym.
5. Rozumienie i przestrzeganie zasad ochrony środowiska, wyrabianie pozytywnego stosunku do świata roślin i zwierząt
6. Oglądanie przedstawienia teatralnego „Proszę słonia” W Teatrze H.Ch. Andersena w Lublinie. Dostarczenie wrażeń, zwrócenie uwagi na odpowiednie zachowanie w teatrze.
7. Przypomnienie symboli narodowych. Śpiewanie Mazurka Dąbrowskiego. Rozwijanie zainteresowań własnym krajem.
8. Usprawnianie narządów mowy poprzez naśladowanie odgłosów z najbliższego otoczenia.
9. Doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozróżniania stron: lewa- prawa, liczenia w zakresie dostępnym dziecku ( porównywanie liczebność przez przeliczanie i ustawianie w pary, ), segregowania wg. cech: kolor, wielkość ), układanie kompozycji z figur geometrycznych.
10. Doskonalenie słuchu muzycznego, poczucia rytmu. Nauka piosenek: „Posprzątajmy świat”, ”, „Nie śpijcie, kiedy wiosna”
11. Doskonalenie sprawności manualnych: wycinanie, lepienie, malowanie, rysowanie , darcie papieru,
12. Doskonalenie motoryki dużej. Wdrażanie do przyjmowania prawidłowej postawy ciała. Doskonalenie skoku, podskoku, rzutu do celu.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy
plastyczne.
8. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
9. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
10. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
11.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną.
12.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
czerwiec
TEMATYKA:
- Żyć w zgodzie i przyjaźni. 01-03.06.
- Muzyczne inspiracje. 06-10.06.
- Jubileusz 110 powstania naszego przedszkola 13-21.06
- Zbliżają się wakacje. 22-30.06.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy
plastyczne, dziecko widzem i aktorem.
8. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych.
9. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
10. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
11.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną.
12. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
13. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
ZAMIERZENIA:
1. Doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad grupowych.
2. Doskonalenie czynności samoobsługowych.
3. Okazywanie sympatii i życzliwości koleżankom i kolegom.
4. Uczenie tolerancji wobec osób różniących się od nas, np. kolorem skóry,
sposobem ubrania.
6. Dostrzeganie i nazywanie cech letniej pogody.
7. Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas
wakacyjnego wypoczynku (zabawy w miejscach niedozwolonych, ochrona
głowy przed promieniami słonecznymi, nie oddalanie się od rodziców bez ich
zgody, rozmowy z nieznajomymi, zaczepianie nieznanych zwierząt).
8. Doskonalenie poprawności wypowiedzi słownych pod względem
gramatycznym i artykulacyjnym, prowadzenie zabaw usprawniających
narządy mowy, poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka.
9. Rozwijanie logicznego myślenia, dostrzeganie i rozumienie związków
przyczynowo-skutkowych.
10. Doskonalenie umiejętności liczenia liczebnikami głównymi i porządkowymi
w zakresie dostępnym dziecku, klasyfikowania.
11. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.
12. Stwarzanie okazji do doskonalenia sprawności rąk, koordynacji wzrokowo-
ruchowej. Poszerzanie doświadczeń plastycznych poprzez wykonywanie
prac przy użyciu różnych technik.
13. Rozwijanie słuchu i pamięci muzycznej, prowadzenie zabaw rytmiczno-
Ruchowych, utrwalenie kroków „Wakacyjnej poleczki
14 Udział dzieci w części artystycznej, przygotowanej z okazji Jubileuszu 110 –
lecia powstania Przedszkola im. Adama Żeromskiego
15. Rozwijanie sprawności ruchowej, wyzwalanie ekspresji poprzez zabawy
ruchowe w sali, zabawy i spacery na świeżym powietrzu, spacery po
Nałęczowie- ukazanie piękna architektury, poznanie walorów zdrowotnych
uzdrowiska.
Szanowni Rodzice
Pragnę serdecznie podziękować Państwu za całoroczna współpracę: pomoc w opiece nad dziećmi w czasie różnych uroczystości, wycieczek, sponsoring, pomoc w organizacji imprez grupowych i przedszkolnych, przygotowywanie poczęstunków na różne okazje, zaangażowanie w zakup i przygotowanie strojów dla dzieci z okazji obchodów 110-lecia powstania naszego przedszkola, dobre słowo na co dzień.
Z życzeniami udanych wakacji,
wychowawczyni grupy Ewa Jaremek
Stronę redaguje wychowawczyni grupy Ewa Jaremek